fredag 6 maj 2016

Knip, slag och frustration

Leopold har fortfarande inte utvecklat något tal. Det blir inga ord mest skrik och olika ljud.
Han har alltid varit jämn i humöret och en lugn pojke. Men nu har han blivit utåtagerande mot oss. Det är sparkar, slag och så borrar han in naglarna i mina händer och håller fast hårt. Jag har en hel del ärr på händer och armar.

Jag har försökt olika metoder så som lugn tillrättavisning (skrattar förtjust och fortsätter) gå ifrån honom (då blir han orolig) säga till med sträng röst (då blir han otröstlig och det blir ännu mer knip mm)....

Han är inte lika ofta glad som han var förut. Mer osäker. Orolig. Hans intressen blir smalare. Nu gäller bara musik och att hoppa i sängen samt att krana vatten i badrummet.
Inga böcker. Inga samspelslekar. Absolut ingen ibt.

Han kräver underhållning 24/7 och att torka upp vatten eller lyssna på Casanovas låtar för 3567:e gången är tröttsamt.

I skolan har det också blivit en tillbakagång. Arbetstillfällena har förenklats. Specialpedagogen ser och har gett personalen direktiv att bromsa. Badet på tisdagar är hans favorit. Och ridningen varannan onsdag. Men annars? Ser han någon mening med sin tillvaro? Är han nöjd eller har han bara gett upp eftersom hans försök till kommunikation ständigt har misstolkats?

Ger vi Leopold det han behöver för att utvecklas optimalt? Kan vi göra annorlunda? Vad tänker han på då han sitter i soffan med tom blick?

Dessa tankar kommer mer ofta hos mig. Frustration och sorg. En mammas hägsta önskan att någon gång få höra sin son uttrycka sina önskningar och få de uppfyllda.

2 kommentarer:

  1. Håll ut! Som förälder till ett barn med autism är det toppar och dalar. När det är som jobbigast tänk på allt fint och all den kärlek han ger. Det hjälper för mig när min autistiska son har det jobbigt

    SvaraRadera
  2. Håll ut! Som förälder till ett barn med autism är det toppar och dalar. När det är som jobbigast tänk på allt fint och all den kärlek han ger. Det hjälper för mig när min autistiska son har det jobbigt

    SvaraRadera

Lämna gärna ett meddelande till mig. Jag svarar på alla frågor, stora som små :) Kram Helene