fredag 5 juni 2015

Brutet ben och ingen skolresa

Idag var det äntligen dags för skolresan till Halmstads äventyrsland. 
Men för Leopold blev det ingen resa. 

Igår kväll hoppade han studsmatta med storebror. Jätterolig lek där storebror hoppar högt och lillebror studsar.. Men denna gången blev det fel. Han landade fel i hög fart och benen vek sig. Han stödde först på höger fot så vi skyndade oss att kyla ner vänster fot. Vi gissade på en stukning. Har man en tågångare så saknas balansen och han har stukat sig ett antal ggr. Han kunde ju inte berätta var det gjorde ont. Han var stel i ansiktet av smärta. 
Jag ringde sjukvårdsupplysningen efter att Leopold haft ont i två timmar. 36 före i kön. Efter 5 min blev jag bortkopplad. Försökte ytterligare två ggr. Samma sak..nu ångrar jag att vi inte åkte in direkt. 

Det blev en jobbig natt. Kallsvettig Leopold fick Alvedon men vägrade dricka. I morse åkte vi in till akuten. 
Då hängde hans fot i en konstig vinkel. Han vrålade av smärta när vi bytte blöjan. 
Väl inne på akuten gick det snabbt. En mkt kompetent sjuksköterska tog emot. Tio minuter senare träffade vi läkaren som ville röntga knä och fot. 
Det var skrämmande för honom med röntgen. Vi var många som höll fast honom och lugnade. De var tvungna att vrida hans ben.. 
Han fick två leksaker
Efter röntgen väntade vi i en halvtimme. Vi fick välja var vi ville vara. De förstod att han inte fixade att vara instängd i en sal. Tacksamt. 
Därefter blev vi visade in i gipsrummet och då förstod vi att han brutit benet. På två ställen..
Oerhört fint bemötande även här. 
Leopold fick lugnande och de gipsade utan problem. 
Nu har vi varit hemma i några timmar och Leopold matvägrar fortfarande. Några klunkar Aloe vera och lite Cola med sugrör har vi fått i honom. Det är allt. 
Han vill bara sova. Gråter och sover. 

Det blir gips i 5-6 veckor om allt går som det ska. Om en vecka är det omgipsning i Helsingborg. 

Och jag känner en oro över hur sommaren ska bli. Inget bad. Får inte gå på benet.
Luften har gått ur mig nu..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett meddelande till mig. Jag svarar på alla frågor, stora som små :) Kram Helene